onsdag 20. januar 2010

Stille før stormen

Nå er det stille før stormen. Jeg venter. Jeg har tid. Akkurat i dag har jeg tid. Lite undervisning og et hav av tid. Jeg har rettet prøven religionsklassen hadde på mandag. Jeg har oppdatert alle arbeidsplanene elevene mine har. Jeg har innsett at tiden går for fort i forhold til hva jeg tenkte da skoleåret begynte og ført inn endringer, som det alltid tas forbehold om, i årsplaner og arbeidsplaner. Ført alt fravær. Gjort klart til prosjektuke i uke 4. Jeg har planlagt kommende vurderingssituasjoner.Jeg har roen.

Dette er en sjelden dag. Jeg er norsklærer og føler at jeg har tid. Tid til å skaffe meg en oversikt over hva jeg har gjort og hva jeg skal gjøre. Jeg har tid til å tenke over at jeg sikkert ikke burde melde meg på kurs noen gang igjen, selv om elevene kan ha mye igjen for en lærer som er faglig oppdatert. Men jeg ser jo at ofte så rammer kursene undervisningen, og jeg må gi læringsoppdrag (hvem bruker vikarer lengre?) og læringsoppdrag skal man ha tilbakemelding på, slik at å gå på kurs på dager da man har mye undervisning er å lage ris til egen bak. Man gjør dobbelt arbeid.

De dagene man ikke har mye undervisning er gull verdt. Det er da vi gjør alt det andre, og det er etterhvert "alt det andre" vi lærere gjør mest av. Er jeg på kurs i disse timene kommer jeg skikkelig bakpå, med retting, planlegging, oppdatering av planer, føring av fravær, svare elever på e-poster, purre på elever som ikke var der de skulle ha vært, eller ikke ga beskjeden de skulle ha gitt.

Jeg tenker, nå som jeg har tid til å tenke at jeg skal overse flere kurs. Og jeg skal ikke videre eller etterutdanne meg på en lang stund enda. Det har jeg gjort nå i høst og det ble litt mange baller å holde i lufta. Mindre av det.

Nå braker det snart løs igjen. I løpet av torsdag, fredag og mandag skal alle klassene mine ha vurderingssituasjoner. Deretter er det prosjektuke, så skal jeg ha eksamen, og så kommer det flere vurderingssituasjoner på løpende bånd. Jeg ser for meg at neste gang jeg har så god oversikt som det jeg har nå kanskje blir en gang i august, før elevene er tilbake på skolen.

Image: 'Eternal clock'
http://www.flickr.com/photos/21046489@N06/3387189144

Ingen kommentarer: