onsdag 18. august 2010

Plutselig tilbake

Oi..

Jeg har jo en blogg jo!

Den har ikke vært mye brukt i det siste, det ble så travelt i vår. Først dro jeg og bibliotekaren på skolen vår til Eritrea for å snakke om folkedikting  på en bokmesse der (for en opplevelse det var!) Og så, vel hjemme igjen ramlet jeg på sykkel og ut av skoleåret 2009-2010. Brukket ankel og komplisert brudd. Det var triste tider. Du vet det er et dårlig tegn når legen ser ut som et barn på julaften når han ser på dine røntgenbilder.

Så da forsvant jeg visst litt fra den skoledigitale verden, jeg satt i stolen min på Klepp og grodde for harde livet, mens jeg gledet meg stort over min kjære Kindle. Det var godt å ha en digital bokhandel å snope i når man ikke en gang kom seg ut av huset uten svært mye om og men. Håper virkelig at den norske forlagsbransjen slutter å være etternølere slik at vi kan få brukende norske e-bøker etterhvert også. Aller helst ville jeg hatt det i går!

Men nå er det nytt skoleår, nye elever og nye planer. Og nye utfordringer. Og jeg gleder meg! Det er godt å være tilbake på jobb!

På veg til en av de første planleggingsdagene registrerte jeg, som mange andre, at noen hadde sagt til media at nå var PC på veg ut og boka skulle inn igjen! Var den noensinne borte?! Og argumentene for å gi pc-bruk skylden for all manglende læring i klasserommet ramler jo sammen på sin egen urimelighet. Glimrende illustrert i denne youtube snutten:






Selv er jeg så heldig å få være med på opplegget Inger Hilde har satt i gang for VG1 uten lærebok i norsk. Veldig spent på hvordan det kommer til å gå med oss!

Gleder meg til å sette i gang og lover å huske at jeg har en blogg og å fylle den med erfaringer vi pådrar oss i løpet av skoleåret.

6 kommentarer:

Sol sa...

Lykke til med nytt skoleår! :)

Linn sa...

takk,takk og lykke til, til deg og:)

Alex sa...

Hei, interessant å lese din blogg. Videon var veldig bra, men jeg fikk ambifalente tanker rundt det hele temaet. Vi kan jo begynne med å si at jeg er enig med mannen i videoen. Det blir nevnt mange gode punkter og argumentasjoner for digitalbøker. Synes ikke at bøker er bedre fordi man har noe i hånda eller at det er bedre å lese, men at for mye data kan være slitsomt for elever.
Animasjoner som ble brukt i den digitale boka virke som å være veldig bra. OG jeg er sikkrt på at noen elever trenger denne formen av "skoleunderholding", men ikke glem at det er læreren som må ha den evnen til å formidle og konkretisere innholdet. Ellers kunne jo hvem som helst undervise i norskeskoler. Jo, fordi dem bare trenger å åpne den digitale boka for elevene. Om det fører til læring og suksess på langsikt ? Jeg synes ikke.

Hilsen Alex

Kristian sa...

Eg meine det ville vært synd om vi hadde gått bort frå dei digitale hjelpemidla vi brukar i skulen i dag. Slik som videoen visar gir det mykje større og enklare muligheiter enn det ei bok kan. Eg synast likevel at det bør være ein fin balanse mellom bøker og digitale verktøy. Brukar vi dei digitale verktøya for mykje kan det kanskje føre til at elevane ikkje forstår kor viktig bøker er for oss. Eg trur ikkje det å lese ei bok på en iPad eller på ei datamaskin kan slå det elevane sitter igjen med frå å lese ei bok. Tilknytinga ein får av å sitte med ei bok med ein fast perm å bla i siane ark for ark kan ikkje gjenskapas gjennom eit digitalt verktøy.

Mvh Kristian

Unknown sa...

Dette var eit interessant innlegg med gode moment. Eg må dessverre seie meg ueinig i påstanden din om at pc-bruken ikkje øydelegg for læringa i klasserommet. Vi fekk nemleg berbar pc det siste året me gjekk på vidaregåande, noko som førte til at heile klasse nytta Facebook, nettspel og andre ting som ikkje har noko med skule å gjere. Det er jo ein moglegheit å stengje av internett tilgangen og slik hindre dette problemet, men man har alltids uromoment når det kjem til pc-bruk i klasserommet. Difor meiner eg at det beste er å ha undervisningsbøker i papir form, og heller nytte digitale verktøy som et supplement når man skal gjære andre ting enn å lese frå boka. Eg er ein moderne person, men når det kjem til skulen meiner eg at man ikkje treng pc til alt mogleg.

Mvh Kjetil D

A sa...

Eg er enig med deg, Kjetil. Sjølv om eg synest det er viktig å leggje tilrette for at elevene kan bruke digitale verkty i undervisninga, slik kompetansemåla krev, trur eg det er nødvendig at ein sett nokre rammer for bruk i undervisninga. Eg meiner ikkje det er nødvendig at elevane sitt framafor datamaskina til kvar ei tid. Det er ikkje til å unngå at elevane held på med andre ting, enn å følgje med i timen dersom dei har tilgang til ein pc med internetttilkopling , facebook, div. spel etc. Sjølv om sammansatte tekster og digitale medier har fått eit større fokus i LK06 betyr ikkje det at ein må nyttja pc i alt ein gjør. Eg synest òg det er eit poeng at elevane får trening i å ta notater for hand, slik at dei ikkje gløymer handskrifta sjølv om dei har pc tilgjengelig.