tirsdag 4. november 2008

Nynorsk

Mens Inger - har du hørt om den applikasjonen- Hilde, kvitrer på kontoret hver dag om nye digitale skatter, sitter bokstavheksa og knurrer over noe så lite moderne som dårlig nynorsk. Tsk.. og akkurat da, når man har mer enn nok med å prøve å veilede ungdommen bort fra liksom-nynorsk som, "Han sjåer på tv", og det som verre er, virker tanken på å revolusjonere klasserommet med gøyale applikasjoner, ganske fjern. Men så er den vonde tiden over, for denne gang, rettingene og de gode språkrådene har reist tilbake til elevene via It's learning, og jeg kan igjen våge å tenke på hvor nyskapende jeg skal prøve å være. I klasserommet altså, det digitale klasserommet.

Ble litt inspirert av, å ja, det er nok henne igjen, Inger Hilde sitt arbeid med digitale fortellinger. Prøver å lokke noen av 1. klasse elevene mine til å lage "digital fortelling" med utgangspunkt i et dikt. Til læreboka vår, Panorama, fulgte det med et opplegg om visualisering av dikt, der elevene skulle spille diktet. Jeg tenkte å gi dem som vil muligheten til heller å lage en digital visualisering av diktet de velger seg.

Jeg har så vidt nevnt dette for elevene, men det druknet visst litt i all nynorsken som vi måtte ta for oss.

Og det minner meg på at jeg savner smartboard-tavlene jeg hadde gleden av å bruke da jeg jobbet på Tysværvåg. De var supre til grammatikk-undervisning. Tror jeg rett og slett må få fingen ut, og laste ned programmet til de digitale tavlene på Svithun, kanskje lage noen nynorskoppgaver til elevene på dem.. hmmm....

Ingen kommentarer: